Zagreb St Mark view
Europe,  Worldwide

Zagreb - a modern and dynamic city with centuries-old rich history

Какво може да се види за един ден в Загреб?

Ако се питаш дали хърватската столица е подходяща дестинация за уикенд бягство или дори само за ден – отговорът е ДА! Дали ще отидеш само там, или като нас ще го посетиш почти транзитно, все ще успееш да се потопиш в неговата уникална атмосфера. Ние се насладихме на столицата на Хърватия навръщане от Италия, по време на едно пролетно пътуване с кола. Бяхме си организирали екскурзия до Венеция, Verona, Маранело и решихме последната нощувка, от общо 5, да бъде в Загреб и да разгледаме, каквото успеем за ден.

Загреб от високо

Хърватската столица веднага ни грабна със своята харизма. И въпреки че крайбрежието на Хърватия е по-притегателно за пътуващите, Загреб е на повече от 900 години и определено си заслужава да му се обърне внимание. Той е най-големият град в страната, но най-известните му забележителности са съсредоточени в централната част на близки пешеходни разстояния.

Апартаменът, който си бяхме резервирали, се намираше на около 20 минути пеша от центъра. Понеже времето ни все пак беше ограничено, на отиване ходехме пеша, а на връщане си хващахме трамвай, който ни оставяше съвсем близо. В Загреб пристигнахме в следобедните часове и имахме около 4 часа за разходка до края на деня и още толкова през следващия ден, преди да потеглим към София. Ето какво успяхме да видим ние за това време.

Площад „Бан Йосип Йелашич“- модерният център на града

Лесно е човек да се ориентира къде е сърцето на Загреб дори и да го посещава за първи път. Отдалеч се виждат изписаните камбанарии близначки на катедралата „Успение Богородично“. Тя е най-високата сграда в Хърватия със своите 108м. Следвайки този ориентир, първо се озовахме на площад „Бан Йосип Йелашич“- модерният център на града, където минало и настояще се преплитат по интересен начин. Старинни сгради споделят общ дом с модерни бизнес-архитектурни творения, като небостъргачът на Загреб. А най-старата сграда там е построена през 1827г. В източната част на площада се намира фонтанът „Мандушевац“, който символизира кладенец от миналото. Легенди разказват, че Загреб е бил кръстен на този кладенец. В днешно време фонтанът е атракция за туристите и популярно място за уговаряне на срещи от местните.

Вечерен изглед към катедралата

Вдясно от площада, по малка кълдъръмена уличка, поехме нагоре, за да стигнем до Загребската катедрала. Със своите кули – близначки, тя е едно антично бижу, напомнящо за дълголетната история на града и страната.

Входът е безплатен и всеки желаещ може да се наслади и на нейния интериор.

Катедралата на Загреб

Вечерната разходка из центъра на Загреб беше приятна, прохладна и ни дойде разтоварваща след наситените с емоции дни във Венеция и Верона. Време беше да хапнем и да презареждаме батериите за следващия ден, когато ни очакваше пълна програма отрано.

Наши приятели ни бяха препоръчали да опитаме местните чивапчета, които наподобяват нашенските кебапчета, но са по-малки и най-често ги сервират в питка. И така, похапнахме си добре, разходихме се из площада и потеглихме към апартамента, за да презаредим и да имаме сили да излезем рано на следващия ден.

Площад Крал Томислав

На следващия ден, веднага след закуска, се отправихме към катедралата, за да избегнем чакане на опашка и да ѝ се насладим и отвътре. Отново се запътихме пеша към сърцето на града. Маршрутът ни премина през площад Крал Томислав. Там се намира паметникът на крал Томислав, който е важна част от историята на Хърватия. Паркът зад него е малък, но много красив, особено през пролетта. Има пейки, цветни градинки и шадраван. А в края на площада е Палатът на изкуствата. Мястото е приятно за разходка и отмора, а на заден план се виждат най-високите части от кулите на катедралата.

Площад крал Томислав и Палатът на изкуствата

Катедралата на Загреб

Старинната част на Загреб е едновременно спокойна и вълнуваща. Горний град се разделя от известната с множеството ресторанти и барове – ул. Ткалчичева, на Каптол и Градец. Частта Каптол е разположена точно над централния площад „Бан Йосип Йелашич“. Тясна кълдъръмена уличка води до най-голямата забележителност на Каптол – Катедралата на Загреб. Построена през 11-ти век, катедралата претърпява редица разрушени. Първото по-значително е през 13-ти век, причинено от монголците, а след това от земетресение в края на 19-ти век. Последвала е реновация в нео-готически стил, която придала съвременния ѝ вид.

Пазарът „Долац“ (Dolac market)

Откритият фермерски пазар се провежда ежедневно в Загреб и се намира непосредствено до площад „Бан Йосип Йелашич“ и катедралата. Местни търговци продават своите пресни продукции, ръчно изработени изделия и всякакви сувенири. Сутрешната обиколка из пазара е любимо занимание за местните и интересно преживяване за туристите. Освен пресни плодове за из път, успях да си взема и няколко страхотни корена мушкато, които все още красят терасата вкъщи.

Пазарът „Долац“

Каменната порта

След пазаруването поехме по уютни криволичещи улички, които ни поведоха по полегато възвишение към западната част на Горний град – Градец. След минути се озовахме през Каменната порта. Тя е източната порта към средновековния град и е единствения останал вход от старите укрепления на Загреб. Превърната е в светилище – символ на вярата и място, където хората благодарят, молят се и палят свещи пред чудотворната икона. Легенда гласи, че през 1731г. дървената порта е била опожарена и единственото, което е останало непокътнато, било рисунката на Света Богородица и Младенеца.

Чудотворната икона на Света Богородица и Младенеца

Църквата „Свети Марк“

Веднага след Каменната врата се озовахме на площад „Свети Марк“ и едноименната църква. Построена през 13-ти век,тя е една от най-емблематичните и разпознаваеми сгради на хърватската столица със своя цветен покрив. Античната сграда е една от първите в града, символ е на историята, на разгромите и победите на Загреб, на неговите опустошения и реставрации. И въпреки претърпените покушения, земетресения и войни, основната конструкция на църквата е запазена до днес. А красивият покрив от многоцветни плочки датира от края на 19-ти век. На него са изобразени два флага – левият е компилация от знамената на трите средновековни армии – Хърватия, Далмация и Славония. Десният флаг е гербът на Загреб. На площада „Свети Марк“, освен знаменитата църква, се помещават още две важни сгради – Парламентът (Sabor) – от източната страна и Народното събрание (Banski dvori) – от западната страна.

Кулата Лотршак

Отново само на уличка разстояние и сме пред поредната забележителност. Кулата Лотршак е била част от укрепленията на Загреб, пазеща южната порта на античния град. Построена е през 13-ти век и това я прави една от най-старите постройки в града. Днес в нея се помещава художествена галерия, а по спираловидни стълби се стига до прекрасната панорамна площадка на върха. Кулата е разположена на ръба на хълма и пред нея се открива невероятна гледка към целия град. Тя е и горната точка на релсов фуникуляр, който вози от Долний до Горний град.

Всеки ден точно в 12ч. на обяд от нея отеква гръм от оръдеен изстел. Традицията е започната през 1877г. и до днес не е прекъсвана.

Панорамната гледка от кулата Лотршак

Къде да хапнете?

Най-популярното място за хапване в Горний град е улица „Иван Ткалчиц“ или по-известна като улица Ткалчичева. Тя е пешеходна и по цялото си протежение предлага ресторанти, барове, бирарии, кафетерии, бутичета за сувенири и традиционни занаятчийски стоки. Улица Ткалчичева е изпълнена с живот. Това е най-предпочитаното място от местните за срещи с приятели през деня. А щом се смрачи, тук започва да тупти сърцето на нощния живот в Загреб.

В миналото, на мястото, на което днес е известната улица, е имало поток, извиращ от планината Медведница над Загреб и вливащ се при фонтана на централния площад. Потокът бил границата между двете части на Горний град – Каптол и Градец. По-късно водата била отведена и така се появила улица Ткалчичева.

Улица Ткалчичева

С това приключи нашата еднодневна разходка из Загреб. Определено има още какво да се види от града и околностите, но ние все пак успяхме да се потопим в неговата атмосфера и да си прекараме много добре. Това беше краят и на цялото пролетно пътуване с кола, което си бяхме организирали до Венеция, Verona, Маранело и Загреб. Изпитахме незабравими емоиции, видяхме прекрасни забележителности, насладихме се на спиращи дъха гледки и дълго ще си спомняме за това пътешествие.

Ако този пътепис ти е харесал, разгледай и останалите в блога и се абонирай за бюлетина, за да получаваш и други интересни истории директно в своята поща. Може да ме последваш и в социалните мрежи – Facebook and Instagram.